ghghjhj

2019. április 26., péntek

Női vállalkozókedv Európában - felmérés adatai

A nők vállalkozókedve a vállalati szférában, a makrogazdaságban  az utóbbi években gyakran  tárgyal témakör. A globális gazdaságot tekintve e téren is egyre szűkül a különbség a nők és a férfiak szerepvállalása között. Bár a trendek országonként eltérők, számos tanulmányban pozitív összefüggés olvasható a nők gazdasági aktivitása és az egyes országok gazdasági mozgásai között.

A HVG online 012019 március 12i oldalán közzétett  A Bisnode Index of Women Influence (BIWI)  számszerűsíti a női jelenlét gazdasági összefüggéseit. A felmérés során 13 európai piacát vizsgálták, abból a szempontból, hogy azokra milyen hatást gyakorol nők részvétele, milyen eredményeket generál a nők jelenléte. 
A számítások  alapját azon cégek adják, amelyekben egy nő a tulajdonosi, a vezérigazgatói vagy a felügyelő bizottsági pozíciók legalább egyikét birtokolja; azzal, hogy az ilyen cégek számát összevetik a cégek teljes számával. Az így kapott bázist megszorozzák azon további vállalkozások számával, amelyek a nők által tulajdonolt cégek érdekeltségébe tartoznak, ennek során pedig figyelembe veszik a munkavállalók létszámát, az árbevételt és a nettó nyereséget is.
A BIWI egy egyedülálló mérőszám, amely összehasonlítható módon megmutatja, hogy az egyes országok gazdaságára milyen hatással van a vállalkozó szellemű nők jelenléte. Az ő befolyásuk meghatározása négy tényező összevetésén alapul: az érdekeltségükbe tartozó cégek és az ezekben foglalkoztatott dolgozók számán, valamint az e cégekhez tartozó árbevétel és a nettó nyereség mértékén. A 13 európai országban mért különböző adatok átlaga adja a 100-as értéket; az e feletti számokkal rendelkező gazdaságokban az átlagot meghaladja a női részvétel gazdasági szerepe.
A tanulmány alapján 2018- ban nők gazdasági befolyása Lengyelországban a legerősebb, ezt követi Szlovénia és Magyarország, mindhárom átlag feletti értékkel. A többi ország átlag alatt marad, a sort 2018-ban Dánia és Szerbia zárta.
A tanulmány kiemeli, hogy-adataik alapján-  a nők tulajdonában vagy irányítása alatt álló vállalkozások kisebb mértékben részesednek az árbevételekből, mint amekkora mértékben részesülnek a cégek összlétszámából. Ez-az adatok alapján- Magyarországra is igaz. Ebben az összevetésben Belgiumban mutatkozik a legnagyobb különbség, Szlovéniában viszont a női érdekeltségbe tartozó vállalatok bevétele csaknem eléri a férfiak által vezetettekét.
A nők tulajdonában vagy irányítása alatt álló vállalkozások általában kisebb mértékben vesznek részt a foglalkoztatásban, mint amekkora mértékben részesülnek a cégek összlétszámából. Ez az arány Lengyelországban és Szlovéniában is magas,  Belgiumban a legkedvezőtlenebb. 
 
 Magyarország ebből a szempontból az értékelés alapján átlagos helyet foglal el.
 
Bár Magyarország a női vállalkozókedv szempontjából nem áll rossz helyen, még sokat tehetünk hazánkban a nők társadalmi és gazdasági szerepvállalásában rejlő lehetőségek kiaknázásáért, a társadalmi sztereotípiák lebontásáért, a nők és férfiak változó szerepeinek tudatosításáért.

 

Nincsenek megjegyzések: